در تنظیم استیفاء منافع کمتر از دو سال از جمله اجاره نامه ، صلح منافع و غیره اشخاص دو حق انتخاب دارند
1403/03/20
دسته : قانون الزام به ثبت رسمی رسمی اموال غیر منقول


در تنظیم استیفاء منافع کمتر از دو سال از جمله اجاره نامه ، صلح منافع و غیره اشخاص دو حق انتخاب دارند.

انچه در هنگام تفسیر درست و صحیح از مواد قانونی باید به خاطر داشته باشیم، در نظر گرفتن هدف قانونگذار و مبنای وضع مواد قانونی است. در این ماده  مبنا و هدف قانونگذار و موضوع این ماده بیان عدم رسمیت ادله غیر رسمی از جمله شهود ، اقرار، امارات و اسناد عادی در املاک و اموال غیر منقول است
قانونگذار در مقام بیان این امر است که فقط در موارد محدود و خاص ادله غیررسمی مثل شهود ، سند عادی و اقرار و امارات اعتبار دارند و آن هم محدود به حق مالکیت منافع و حق انتفاع کمتر از دو سال می باشد.
 بنابراین کاملا مبرهن است در  تنظیم اجاره و حق انتفاع کمتر از دو سال اشخاص دو حق دارند. یا به صورت رسمی حق انتفاع و اجاره نامه تنظیم نمایند  و یا به کمک ادله عام این موضوع را اثبات نمایند.
این ماده در مقام بیان عدم قابلیت استناد ادله غیر رسمی و از جمله عدم صلاحیت بنگاه های املاک حتی در تنظیم اسناد عادی بیش از دو سال می‌باشد. و صلاحیت عام دفاتر اسناد رسمی در این حوزه نیز محفوظ است و نمیتوان اشخاص را به علت اینکه اجاره آنها کمتر از دوسال است از رسمی نمودن و امنیت ببخشیدن به روابط قراردادی منع نمود. نه تنها سلب چنین حقی ازاشخاص دور از منطق حقوقی و عقلایی است و در هیچ کجای قانون چنین منعی و چنین مفهومی دیده نمی شود بلکه در بسیاری از موارد همچون صلح منافع که همراه با شروط خاص بین طرفین همراه است، مستلزم اطلاعات حقوقی و قلم توانمندی است که بتواند این رابطه را همان طور که طرفین اراده نموده اند، به رشته تحریر درآورد. 
 لذا کاملا روشن است که تعیین مدت برای مالکیت منافع و حق انتفاع بیش از دو سال از این باب بوده که برای اشخاص دو راه جهت ایجاد حق  وجود دارد؛ هم‌ حق مراجعه به دفاتر اسناد رسمی را دارند و هم حق استناد به ادله غیر رسمی از جمله سند عادی، شهود و...
بنای قانونگذار هم بر این بوده که معمولا این موارد از نظر مالی و ریالی ارزش کمتری دارند و حتی دو شهود هم می‌توانند موضوع را اثبات نمایند.
ولی ممکن است در مورد خاص، رابطه دو شخص آنقدر این موضوع اهمیت داشته باشد و حایز اهمیت باشد که بخواهند حتی در استیفا منافع کمتر از دوسال نیز رابطه خود را رسمی نمایند و نباید مانع از ایجاد این حق برای اشخاص شد.
به هیچ عنوان روح این ماده در مقام بیان سلب صلاحیت عام دفاتر در تنظیم اسناد مربوط به املاک نبوده است و کاملا مشهود و واضح است که هدف و مبنا و مقصود قانونگذار بر این بوده که در استیفا منافع کمتر از دو سال مثل اجاره یا صلح منافع کمتر از دو سال و حق انتفاع کمتر از دو سال، اشخاص علاوه بر حق استفاده از سند رسمی ، از ادله غیر رسمی هم بتوانند برای اثبات رابطه حقوقی خود استفاده نمایند.
فراموش نکنیم که این قانون جهت ترویج سند رسمی در روابط قراردادی مربوط به املاک است. و باید با این نگرش و دیدگاه قانون را تفسیر نمود. این منطق قانونگذاری در بسیاری ازموارد دیگر نیز به چشم می خورد که قانونگذار حق استناد و استفاده ازدو روش متفاوت را جهت اثبات حق، برای اشخاص باز گذاشته است.

خلاصه انکه عنوان و موضوع قانون که ثبت رسمی اموال غیر منقول است را همیشه باید در تفسیر مواد این قانون به یاد داشته باشیم و با تفاسیر غیر متعارف ، ازهدف واضع دور نشویم. 

 

از طریق لینک تلگرامی ذیل می توانید از اخرین مطالب مربوط به قانون الزام به ثبت رسمی اموال غیر منقول مطلع شوید.
https://t.me/nikmobin

 

*** مجموعه نیک مبین در پکیج آموزشی تحت عنوان (نیک ثبت آنی) به شما آموزش های تخصصی و کاربردی را در خصوص چگونگی کار با سامانه ثبت آنی و نحوه تنظیم اسناد رسمی ارایه می دهد *** 


 با مراجعه به سایت نیک مبین یا با ارسال پیامک (نیک ثبت آنی) به شماره 09158531409 می توانید از این اموزش ها استفاده نمایید.
ما را در کانال آموزش ثبت آنی و تنظیم سند رسمی همراهی نمایید.
آدرس سایت رسمی نیک مبین : WWW.Nikmobin.com
کانال آموزش ثبت انی و تنظیم اسناد در تلگرام: https://t.me/niksantani
کانال قوانین حاکم بر تنظیم اسناد در تلگرام:  @NIKMOBIN
کانال آموزش ثبت انی و تنظیم اسناد در ایتا https://eitaa.com/sabtani 
کانال آموزش ثبت انی و تنظیم اسناد در سروش https://splus.ir/sabtani
کانال آموزش ثبت انی و تنظیم اسناد در روبیکا https://rubika.ir/niksabtani
تهیه شده به کوشش مریم فراهی ، سردفتر11 نیشابور
امیدواریم تجربه خوبی را از همراهی با نیک مبین داشته باشید. با تشکر



نظرات

شما در حال پاسخ به نظر « » هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید




مطالب مرتبط





درباره نیک مبین

تلاش ما ایجاد تجربه ای لذتبخش در کنار کاربری آسان و سریع است. نیک مبین انعکاسی متفاوت از تجربیات متخصصان حوزه های مالیاتی و ثبتی.

logo-samandehi

بازدید امروز : 1,257  | دیروز : 1,483  | هفته : 7,062  | ماه : 39,085  | سال : 349,521
خدمات ما
  مشاوره مالیاتی و تنظیم لایحه :( شامل تنظیم لایحه های حرفه ای مالیاتی از مرحله بدوی تا شورای عالی مالیاتی با قلم کارشناسان ارشد مالیاتی با بیش از بیست سال تجربه در سازمان مالیاتی مرکز استان)
  مزایده ،مناقصه و حراج و کلیه امور سامانه ستاد :(شامل فعال سازی مزایده و مناقصه و حراج و شرکت در مزایده و مناقصه و حراج تا اطلاع رسانی به اشخاص برنده) صفر تا صد سامانه ستاد را از ما بخواهید
  سامانه مودیان و ارسال فاکتور :(شامل اخذ شناسه یکتای مالیاتی برای سامانه مودیان و ارسال فاکتور از فاکتور موردی تا ارسال گروهی فاکتورها با بسته های مختلف اقتصادی)
  فیلم های آموزشی ارسال فاکتور به سامانه مودیان
  فیلم های آموزشی ثبت آنی :(شامل کلیپ های آموزشی تنظیم اسناد رسمی در سامانه ثبت آنی و سامانه کاتب)
  فیلم های آموزشی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات
  مالیات مشاغل، ارزش افزوده، مستغلات و.. :( شامل مشاوره، تنظیم لایحه، ارسال جزوه ، برگزاری کارگاه های عملی آموزشی گروهی یا خصوصی و اعم از حضوری یا آنلاین توسط اساتید با تجربه مالیاتی از بهترین دانشگاه ها)
  تنظیم قراردادهای حقوقی :( شامل تنظیم قراردادهای مختلف تجاری، کاری،خانوادگی وغیره توسط اساتید مجرب حقوقی)
  تنظیم اسناد اتباع ایرانی خارج از کشور :( شامل تنظیم اسناد اتباع ایرانی خارج از کشور در سامانه میخک تا مرحله اخذ کد رهگیری و تعیین زمان و محل سفارت و تایید نهایی در سفارت و تحویل مدارک در ایران)
  قانون الزام به ثبت رسمی معاملات
لینک ها مرتبط
  سامانه کاتب (مخصوص خدمات غیرحضوری دفاتر اسناد رسمی و سردفتران)
  سامانه کاتب (ثبت درخواست خدمات غیر حضوری)
  پلتفرم کاتب یار
  سامانه ثبت آنی
  سامانه میخک
  مرکز صدور گواهی الکترونیک
  مرکز مالکیت فکری و معنوی
  کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی
  کانون سردفتران و دفتریاران
  سامانه جامع روابط کار
  سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
  روزنامه رسمی
  درگاه ملی مجوز ها
  درگاه خدمات الکترونیک قضایی
  ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری
  پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
  کانون سردفتران و دفتریاران اذربایجان
لینک های مرتبط سازمان مالیاتی
  استعلام شناسه کالا و خدمات
  استعلام و پرداخت آنلاین عوارض خودرو
  استعلام و پرداخت عوارض سالیانه خودرو
  دارایی من
  سازمان مالیاتی
  سامانه ارزش افزوده
  سامانه جامع تجارت
  سامانه ستاد ایران و تدارکات
  قوانین سازمان امور مالیاتی
  قوانین و مقررات - مرکز پژوهشها - مجلس شورای اسلامی
  نظرات مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه
فروشگاه سایت نیک مبین