دستورالعمل نحوه استفاده دفاتر اسناد رسمی از سامانه ثبت الکترونیک اسناد ثبت آنی
1403/06/29
دسته : موضوعات ثبتی>>مجموعه بخش نامه های ثبتی

 

کد968 - دستورالعمل نحوه استفاده دفاتر اسناد رسمی از سامانه ثبت الکترونیک اسناد ثبت آنی

 

 

کد ۹۶۸ ـ در اجرای بند «و» ماده ۴۶ بند «ب» ماده ۴۸ و بند «م» ماده ۲۱۱ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و بند ج ماده ۱۲ قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و نیز ماده ۳۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، نحوه استفاده دفاتر اسناد رسمی از سامانه ثبت الکترونیک اسناد به شرح زیر اعلام میشود

 

ماده ۱ – سردفتران اسناد رسمی مکلفند از تاریخ ۱۳۹۲/۶/۲۶ تنظیم و صدور کلیه اسناد رسمی و امور تبعی آن را مطابق این دستورالعمل از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد به نشانی www.ssar.ir انجام دهند.

 

تبصره ـ منظور از امور تبعی تنظیم اسناد اقداماتی نظیر فک رهن، فسخ سند، صدور اجرائیه عزل وکیل و استعفای وکیل میباشد.

 

ماده ۲ ـ سردفتر اسناد رسمی برای تنظیم و صدور سند رسمی، با ورود به سامانه ثبت الکترونیک اسناد نسبت به فراخوانی فرم تنظیم سند مورد نظر اقدام و اطلاعات لازم برای تنظیم سند و نیز اطلاعات پرداخت هزینه های مربوط را در سامانه وارد و پرینت سند تنظیمی را از سامانه دریافت مینماید همچنین پس از بررسی و انجام اصلاحات لازم و قطعیت مفاد سند مراتب را عیناً در دفتر جاری دفترخانه درج و نسبت به اخذ شناسه یکتا و نسخه نهایی سند به تعداد مورد نیاز از سامانه اقدام خواهد نمود. سپس نسبت به درج شناسه یکتا در ستون ملاحظات دفتر و اخذ امضای اصحاب سند در دفتر و سند تنظیمی مطابق مقررات اقدام و پس از امضا و ممهور نمودن آن به مهر دفترخانه، نسخ اشخاص ذینفع را تحویل و نسخه ای از سند تنظیمی را به انضمام نسخ ،مقدماتی، در بایگانی نگهداری می نماید.

 

تبصره – پس از اخذ شناسه یکتای سند امکان ویرایش مندرجات سند در سامانه وجود نخواهد داشت و درج هرگونه اصلاحات و توضیحات فراتر از مطالب مندرج در سامانه نسخ نهایی سند و دفتر، ممنوع میباشد.

 

ماده ۳ – پرداخت هزینه های مربوط به تنظیم سند و یا امور تبعی تنظیم اسناد، کماکان و الزاماً از طریق سامانه پرداخت الکترونیک وجوه (POS) انجام خواهد شد.

 

سردفتر مکلف است اطلاعات پرداخت هزینه شماره مرجع کارت خوان را با دقت و به صورت صحیح در سامانه ثبت نماید.

 

تبصره – پس از انجام تمهیدات فنی لازم از سوی بانک ملی ،ایران، پرداخت هزینه ها به صورت مستقیم از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد انجام خواهد شد. ماده ۴ ـ پس از امضای سند و دفتر از طرف اصحاب سند و سردفتر و دفتریار، سردفتر مکلف است با استفاده از امضای الکترونیک خود و کلید تایید نهایی و امضای الکترونیک سند»، نهایی شدن ثبت سند را در سامانه درج نماید.

 

تبصره ۱ – در صورتی که برخی از اصحاب سند نسبت به امضای دفتر و سند اقدام و برخی به هر علتی از امضا خودداری ،ورزند چنانچه سند نسبت به بعضی بی اثر و نسبت به بعضی دیگر ایجاد تعهد نماید سردفتر مکلف است با استفاده از کلید تایید نهایی و امضای الکترونیک سند ضمن اعلام نهایی شدن ثبت سند توضیحات لازم را در سامانه درج نماید.

 

تبصره ۲ – در صورتی که دفتر و سند به امضای هیچ یک از اصحاب سند نرسد یا علی رغم امضای برخی سند فاقد آثار حقوقی و تعهد باشد سردفتر مکلف است با استفاده از کلید بی اثر کردن سند مراتب را در سامانه درج نماید.

 

ماده ۵ ـ هر یک از اسناد صادر شده از طریق این سامانه، علاوه بر شناسه یکتا (اختصاصی) دارای یک رمز تصدیق است که در صدر برگه سند نهایی چاپ می شود. دفاتر و اشخاص ذینفع میتوانند برای کنترل اصالت ،اسناد، شناسه یکتا و رمز اسناد رسمی و تصدیق سند را در سامانه ثبت الکترونیک اسناد به نشانی www.ssar.ir و یا پورتال سازمان به نشانی www.ssaa.ir وارد و اطلاعات مرتبط با سند شامل شماره و محل دفترخانه صادر کننده سند اصحاب سند، نوع سند شماره ثبت و تاریخ سند صادر شده را رویت نمایند.

 

تبصره ـ چنانچه سردفتر نهایی شدن ثبت سند را در سامانه درج ننماید امکان بررسی اصالت سند مذکور از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد و یا پورتال سازمان، وجود نخواهد داشت.

 

ماده ۶ – اصلاحی ۱۳۹۲/۶/۲۴ در مورد دستور مقرر در ماده ۶ دستورالعمل نحوه استفاده دفاتر اسناد رسمی از سامانه ثبت الکترونیک ،اسناد تنظیم و تحویل سند مورد تقاضای متعاقدین و اصحاب سند در سامانه ثبت الکترونیک اسناد نـیـاز بـه پـرداخت حق الثبت و حق التحریر جدید نیست و سردفتران اسناد رسمی مکلف هستند با درج شماره و مشخصات فیش قبلی مربوط نسبت به تنظیم و تحویل سند در سامانه مذکور اقدام نمایند.

 

تبصره ۱ – دفاتر اسناد رسمی اوراق لازم جهت صدور خلاصه معامله املاک در جریان ثبت و اوراق لازم جهت تهیه رونوشت اسنادی که پیش از بهره برداری از سامانه ثبت الکترونیک اسناد، تنظیم و صادر گردیده اند را کماکان از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد دریافت خواهد نمود.

 

تبصره ۲ – برای تهیه رونوشت از اسنادی که در سامانه ثبت الکترونیک اسناد تنظیم میگردد، از طریق فرم سایر خدمات ثبتی که در سامانه پیش بینی شده، اقدام خواهد شد. به منظور حسن اجرای این دستورالعمل ، کارگروه راهبری و نظارت بر ثبت الکترونیک اسناد متشکل از معاون امور اسناد رییس کارگروه مدیرکل دفتر توسعه فناوری و اطلاعات دبیر کارگروه مدیر کل امور اسناد و ،سردفتران مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات مدیرکل دفتر حقوقی و رییس هیأت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران تشکیل و چگونگی پیشرفت امور را مستمراً پیگیری خواهند نمود. مدیران محترم کل ثبت اسناد و املاک استانها در جهت اجرای صحیح دستورالعمل نظارت و پیگیری لازم را معمول خواهند داشت.

 

 

 

احمد تویسرکانی

 

معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

 

 

 

(بخشنامه شماره ۹۲/۱۰۷۶۲۶ مورخ ۹۲/۶/۲۳)

قوانین و مقررات مرتبط با بخش نامه فوق الذکر

 

بند (ب) ماده (۴۸) قانون برنامه پنجم – سند الکترونیکی در حکم سند کاغذی است مشروط بر آن که اصالت صدور و تمامیت آن محرز باشد.

 



نظرات

شما در حال پاسخ به نظر « » هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید




مطالب مرتبط





درباره نیک مبین

تلاش ما ایجاد تجربه ای لذتبخش در کنار کاربری آسان و سریع است. نیک مبین انعکاسی متفاوت از تجربیات متخصصان حوزه های مالیاتی و ثبتی.

logo-samandehi

بازدید امروز : 846  | دیروز : 1,085  | هفته : 7,649  | ماه : 39,067  | سال : 352,244
خدمات ما
  مشاوره مالیاتی و تنظیم لایحه :( شامل تنظیم لایحه های حرفه ای مالیاتی از مرحله بدوی تا شورای عالی مالیاتی با قلم کارشناسان ارشد مالیاتی با بیش از بیست سال تجربه در سازمان مالیاتی مرکز استان)
  مزایده ،مناقصه و حراج و کلیه امور سامانه ستاد :(شامل فعال سازی مزایده و مناقصه و حراج و شرکت در مزایده و مناقصه و حراج تا اطلاع رسانی به اشخاص برنده) صفر تا صد سامانه ستاد را از ما بخواهید
  سامانه مودیان و ارسال فاکتور :(شامل اخذ شناسه یکتای مالیاتی برای سامانه مودیان و ارسال فاکتور از فاکتور موردی تا ارسال گروهی فاکتورها با بسته های مختلف اقتصادی)
  فیلم های آموزشی ارسال فاکتور به سامانه مودیان
  فیلم های آموزشی ثبت آنی :(شامل کلیپ های آموزشی تنظیم اسناد رسمی در سامانه ثبت آنی و سامانه کاتب)
  فیلم های آموزشی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات
  مالیات مشاغل، ارزش افزوده، مستغلات و.. :( شامل مشاوره، تنظیم لایحه، ارسال جزوه ، برگزاری کارگاه های عملی آموزشی گروهی یا خصوصی و اعم از حضوری یا آنلاین توسط اساتید با تجربه مالیاتی از بهترین دانشگاه ها)
  تنظیم قراردادهای حقوقی :( شامل تنظیم قراردادهای مختلف تجاری، کاری،خانوادگی وغیره توسط اساتید مجرب حقوقی)
  تنظیم اسناد اتباع ایرانی خارج از کشور :( شامل تنظیم اسناد اتباع ایرانی خارج از کشور در سامانه میخک تا مرحله اخذ کد رهگیری و تعیین زمان و محل سفارت و تایید نهایی در سفارت و تحویل مدارک در ایران)
  قانون الزام به ثبت رسمی معاملات
لینک ها مرتبط
  سامانه کاتب (مخصوص خدمات غیرحضوری دفاتر اسناد رسمی و سردفتران)
  سامانه کاتب (ثبت درخواست خدمات غیر حضوری)
  پلتفرم کاتب یار
  سامانه ثبت آنی
  سامانه میخک
  مرکز صدور گواهی الکترونیک
  مرکز مالکیت فکری و معنوی
  کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی
  کانون سردفتران و دفتریاران
  سامانه جامع روابط کار
  سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
  روزنامه رسمی
  درگاه ملی مجوز ها
  درگاه خدمات الکترونیک قضایی
  ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری
  پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
  کانون سردفتران و دفتریاران اذربایجان
لینک های مرتبط سازمان مالیاتی
  استعلام شناسه کالا و خدمات
  استعلام و پرداخت آنلاین عوارض خودرو
  استعلام و پرداخت عوارض سالیانه خودرو
  دارایی من
  سازمان مالیاتی
  سامانه ارزش افزوده
  سامانه جامع تجارت
  سامانه ستاد ایران و تدارکات
  قوانین سازمان امور مالیاتی
  قوانین و مقررات - مرکز پژوهشها - مجلس شورای اسلامی
  نظرات مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه
فروشگاه سایت نیک مبین