پیشنهاداتی به سران دفاتر جهت لحاظ نمودن در قولنامه های رسمی
1403/04/13
دسته : قانون الزام به ثبت رسمی رسمی اموال غیر منقول

پیشنهاداتی به سران دفاتر جهت لحاظ نمودن در قولنامه های رسمی

 

بدون شک اطلاعات حقوقی و تجربه ای که سران دفاتر دارند تاثیر خوبی در تنظیم و نگارش قولنامه ها دارد و از بروز بسیاری از مشکلات مربوط به قولنامه ها جلوگیری خواهد نمود

برای مثال با توجه به اشرافی که سران دفاتر در موضوعات حقوقی دارند ، دیگر شاهد بطلان قولنامه ها به علت عدم احرازشرایط ماده 190 قانون مدنی یا درج شروط باطل و مفسد عقد یا شروط باطل دیگر،نخواهیم بود

در این راستا پیشنهاد می شود سران دفاتر در تنظیم قولنامه های رسمی که دفاتر اسناد رسمی سپرده شده است، نکات ذیل را جهت انجام بهتر تکالیف سپرده شده در نظر داشته باشند

1- از ورود در حوزه های جدید هراس نداشته باشید و ترس ها و نگرانی ها را کنارگذاشته و بسیار قدرتمند و محکم   به حوزه های جدید که قانونگذار مقرر نموده است ورود داشته باشید.

2- بااین اطمینان که تجربه و اطلاعات حقوقی سران دفاتر در تنظیم و کتابت قولنامه ها بسیار حرفه ای تر و تخصصی تر از مراجع قبلی است، قدم در حوزه های جدید حقوقی گذاشته و با شکستن مقاومت های ذهنی که عادت به تکرار مکررات و استفاده از روش های قدیمی و سنتی دارد، روحی تازه در کالبد حقوقی کشور ایجاد نمایید. شاید تکرار روش های پیشین موجب حفظ آرامش ظاهری ذهنی باشد ولی پیشرفت و تحول در گرو قدم گذاشتن در حوزه های جدید است  

 3- اطلاعات حقوقی و توان نگارش خود را همچون گذشته حفظ نموده و حتی بیشتر از قبل در به روز نمودن این توانایی ها اهتمام ورزید.

4- شروط قراردادی مندرج در قولنامه ها را ، صریح و واضح و بدون شبه و تردید تعیین و ثبت نمایند که جایی برای برداشت های متعدد و متعارض نباشد

5- شروطی را به نحوی در قولنامه ها پیش بینی نمایند که احراز انها به سادگی وبدون شک و شبهه، قابلیت احراز تحقق شروط قراردادی یا عدم تحقق آنها وجود داشته باشد.

6-حتی الامکان طرفین قرارداد را به تعیین داور سوق دهند و با ذکر دقیق شرایط داوری،  نظر کتبی داور را در بازه زمانی مشخص تعیین شده در قرارداد، ملاک و مبنا قراردهند.

7- به صورت دقیق و واضح ضمانت اجراهای قراردادی معتبر و قابل اجرایی برای هر یک از طرفین قولنامه در صورت نقض تعهدات پیش بینی نمایند. 

8- پیش بینی صدور اجراییه ثبتی نیز به شرح توافق طرفین در قرارداد مفصلا پیش بینی گردد. 

9-ازتمامی ظرفیت های قانونی و حقوقی برای عینیت بخشیدن و تحقق قصد طرفین استفاده نمایند

10- تمامی شروط و توافقات و جزییات مورد نظر طرفینرا با در نظر داشتن ملاحظات حقوقی در قولنامه منعکس نمایند و برای هریک از شروط توافق شده، دلایل روشن جهت احراز و نیز ضمانت اجراهایی متناسب و موثر پیش بینی نمایند

11-با توجه به اینکه صرفا در خصوص املاک دارای سند رسمی قولنامه رسمی تنظیم می گردد، با احرازمالکیت معامل، و تعامل با ثبت اسناد و املاک و سایر دفاتر اسناد رسمی در کل کشور ، و پیش بینی تمهیدات لازم در سامانه ثبت آنی، جهت انعکاس مراتب توافق شده، از صدور قولنامه های معارض پیش گیری شود.

فراموش نکنیم که توانایی و اطلاعات حقوقی و قلم توانای  سران دفاتر ، نقطه عطفی بوده است که قانونگذار را بر آن داشته است که سنت دیرینه تنظیم قولنامه ها را درهم شکسته و راهی نوین در جهت کاهش دعاوی و اختلافات در پیش گیرد. بنابراین بسیار مهم است که سران دفاتر در این مهم دقت فراوان داشته و مطالعات خود را در این حوزه افزایش دهند و تخصص و مهارت لازم را همچون همیشه به کار گیرند.

و دقیقا رعایت همین موضوع ، محل تمیز و تفکیک  قولنامه های تنظیمی در دفاتر اسنادرسمی  با قولنامه های تنظیمی در بنگاه های املاک می باشد .

*** مجموعه نیک مبین در پکیج آموزشی تحت عنوان (نیک ثبت آنی) به شما آموزش های تخصصی و کاربردی را در خصوص چگونگی کار با سامانه ثبت آنی و نحوه تنظیم اسناد رسمی ارایه می دهد *** 

با مراجعه به سایت نیک مبین یا با ارسال پیامک (نیک ثبت آنی) به شماره 09158531409 می توانید از این اموزش ها استفاده نمایید.
ما را در کانال آموزش ثبت آنی و تنظیم سند رسمی همراهی نمایید.
آدرس سایت رسمی نیک مبین : WWW.Nikmobin.com
کانال آموزش ثبت انی و تنظیم اسناد در تلگرام: https://t.me/niksantani
کانال قوانین حاکم بر تنظیم اسناد در تلگرام:  @NIKMOBIN
کانال آموزش ثبت انی و تنظیم اسناد در ایتا https://eitaa.com/sabtani 
کانال آموزش ثبت انی و تنظیم اسناد در سروش https://splus.ir/sabtani
کانال آموزش ثبت انی و تنظیم اسناد در روبیکا https://rubika.ir/niksabtani
تهیه شده به کوشش مریم فراهی ، سردفتر11 نیشابور
امیدواریم تجربه خوبی را از همراهی با نیک مبین داشته باشید. با تشکر



نظرات

شما در حال پاسخ به نظر « » هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید


1403/06/07 22:58
واقعا عالی
پاسخ مدیر:
سلام و درود دوست خوبم. ممنون از همراهی شما
نظرات شما موجب دل گرمی و مشوق ما خواهد بود. سپاسگزارم


مطالب مرتبط





درباره نیک مبین

تلاش ما ایجاد تجربه ای لذتبخش در کنار کاربری آسان و سریع است. نیک مبین انعکاسی متفاوت از تجربیات متخصصان حوزه های مالیاتی و ثبتی.

logo-samandehi

بازدید امروز : 1,187  | دیروز : 1,484  | هفته : 6,989  | ماه : 39,004  | سال : 349,438
خدمات ما
  مشاوره مالیاتی و تنظیم لایحه :( شامل تنظیم لایحه های حرفه ای مالیاتی از مرحله بدوی تا شورای عالی مالیاتی با قلم کارشناسان ارشد مالیاتی با بیش از بیست سال تجربه در سازمان مالیاتی مرکز استان)
  مزایده ،مناقصه و حراج و کلیه امور سامانه ستاد :(شامل فعال سازی مزایده و مناقصه و حراج و شرکت در مزایده و مناقصه و حراج تا اطلاع رسانی به اشخاص برنده) صفر تا صد سامانه ستاد را از ما بخواهید
  سامانه مودیان و ارسال فاکتور :(شامل اخذ شناسه یکتای مالیاتی برای سامانه مودیان و ارسال فاکتور از فاکتور موردی تا ارسال گروهی فاکتورها با بسته های مختلف اقتصادی)
  فیلم های آموزشی ارسال فاکتور به سامانه مودیان
  فیلم های آموزشی ثبت آنی :(شامل کلیپ های آموزشی تنظیم اسناد رسمی در سامانه ثبت آنی و سامانه کاتب)
  فیلم های آموزشی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات
  مالیات مشاغل، ارزش افزوده، مستغلات و.. :( شامل مشاوره، تنظیم لایحه، ارسال جزوه ، برگزاری کارگاه های عملی آموزشی گروهی یا خصوصی و اعم از حضوری یا آنلاین توسط اساتید با تجربه مالیاتی از بهترین دانشگاه ها)
  تنظیم قراردادهای حقوقی :( شامل تنظیم قراردادهای مختلف تجاری، کاری،خانوادگی وغیره توسط اساتید مجرب حقوقی)
  تنظیم اسناد اتباع ایرانی خارج از کشور :( شامل تنظیم اسناد اتباع ایرانی خارج از کشور در سامانه میخک تا مرحله اخذ کد رهگیری و تعیین زمان و محل سفارت و تایید نهایی در سفارت و تحویل مدارک در ایران)
  قانون الزام به ثبت رسمی معاملات
لینک ها مرتبط
  سامانه کاتب (مخصوص خدمات غیرحضوری دفاتر اسناد رسمی و سردفتران)
  سامانه کاتب (ثبت درخواست خدمات غیر حضوری)
  پلتفرم کاتب یار
  سامانه ثبت آنی
  سامانه میخک
  مرکز صدور گواهی الکترونیک
  مرکز مالکیت فکری و معنوی
  کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی
  کانون سردفتران و دفتریاران
  سامانه جامع روابط کار
  سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
  روزنامه رسمی
  درگاه ملی مجوز ها
  درگاه خدمات الکترونیک قضایی
  ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری
  پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
  کانون سردفتران و دفتریاران اذربایجان
لینک های مرتبط سازمان مالیاتی
  استعلام شناسه کالا و خدمات
  استعلام و پرداخت آنلاین عوارض خودرو
  استعلام و پرداخت عوارض سالیانه خودرو
  دارایی من
  سازمان مالیاتی
  سامانه ارزش افزوده
  سامانه جامع تجارت
  سامانه ستاد ایران و تدارکات
  قوانین سازمان امور مالیاتی
  قوانین و مقررات - مرکز پژوهشها - مجلس شورای اسلامی
  نظرات مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه
فروشگاه سایت نیک مبین